Merits & Qualities of the Shias & Muhibb

This section is dedicated to collection of narrations about the Merits & Qualities of the Shias and those who love the AhlulBait (as). In-Sha-Allah will try to provide invaluable narrations from the AhlulBait (as).


أبي ـ رحمه‌الله ـ قال : حدثنا سعد بن عبد الله ، عن أحمد بن أبي عبد الله ، عن محمد ابن علي ، عن حارث بن الحسن الطحان ، عن إبراهيم بن عبد الله ، عن فضيل بن يسار ، عن أبي جعفر عليه‌السلام قال : لا يبلغ أحدكم حقيقة الايمان حتى يكون فيه ثلاث خصال حتى يكون الموت أحب إليه من الحياة ، والفقر أحب إليه من الغنى ، والمرض أحب إليه من الصحة. قلنا : ومن يكون كذلك؟ قال : كلكم ، ثم قال : أيما أحب إلى أحدكم يموت في حبنا أو يعيش في بغضنا؟ فقلت : نموت والله في حبكم أحب إلينا. قال : وكذلك الفقر والغنى والمرض والصحة. قلت : إي والله

Imam Mohammad Baqir (asws) said,

"None of you can reach the true status of believe until he has three characteristics:

1) Death is more beloved to him than life.
2) Poverty is more beloved to him than wealth.
3) Illness is more beloved to him than good health.

The narrator then said, "Who has these characteristics?"

The Imam (asws) replied, "All of You."

The Imam (asws) continued saying, "What is more beloved to you, to die with Our Love or to live with our hatred?"

The narrator replied, "By Allah (swt), To die with your love is more beloved to us."

The Imam (asws) then said, "Similar is the case kn regards to poverty/wealthy and illness/good health."

The narrator then said, "Yes, By Allah (swt).

[Source: Ma'ani al-Akhbar, Shaikh Sadooq, Pg. 189]


وفي كتاب ( صفات الشيعة ) عن علي بن أحمد بن عبد الله ، عن أبيه ، عن جده ( أحمد بن أبي عبد الله )، عن أبيه ، عن عمرو بن شمر ، عن عبيد الله، عن الصادق ( عليه السلام ) ، قال : من اقر بسبعة اشياء فهو مؤمن : البراءة من ( الجبت ، والطاغوت )، والاقرار بالولاية ، والايمان بالرجعة ، والاستحلال للمتعة ، وتحريم الجرّي ، و [ ترك ] المسح على الخفين

Ali bin Ahmed bin Abdullah narrated to us from his father from his grandfather from Ahmed bin Abi Abdullah al-Barqi from his father from Amr bin Shemr from Abdullah;

Imam as-Sadiq (as) said, "He who believes in seven things is (regarded as) believer,  "Baraat (disavowal) from the Jibt and Taghut [Abu Bakr and Umar are referred to Jibt and Taghut], the declaration of the Wilayah (of the Imams), the belief of rajaah (return) the legality of the temporary marriage (Mutah), the illegality of the (flesh of) eel, and the illegality of passing the (wet) hands over the slippers (during the ritual ablutions). 

[Source: al-Wasail al-Shia, Vol. 24, Pg. 133]


عنه عن أبيه عن سعدان بن مسلم عن الحسين بن أبي العلاء قال قال أبو عبد الله (ع) إن لكل شي ء جوهرا و جوهرولد آدم محمد (ص) و نحن و شيعتنا

Narrated from Sa'adan bin Muslim, from al-Husain bin Abi al-A'ala who said;

Abu Abdillah Imam Sadiq (as) said, "Verily for everything there is essence(core/jewel) and the essence (core/jewel) of the children of Adam are Mohammad (saww) and Us and our Shias."

[Source: al-Mahasin, Vol. 1, Pg. 143, al-Kafi, Vol. 8, Pg. 214] 


عنه عن عمر بن عبد العزيز عن أبي داود الحداد عن موسى بن بكر قال كنا عند أبي عبد الله (ع) فقال رجل في المجلس أسأل الله الجنة فقال أبو عبد الله (ع) أنتم في الجنة فاسألوا الله أن لا يخرجكم منها. فقلنا جعلنا فداك نحن في الدنيا فقال أ لستم تقرون بإمامتنا قالوا نعم فقال هذامعنى الجنة الذي من أقر به كان في الجنة فاسألوا الله أن لا يسلبكم

Narrated from Umar bin Abdul Azeez, from Abi Dawood al-Haddad, from Moosa bin Bakr who said:

"We were with Abi Abdillah Imam Sadiq (as), when a person in the gathering said, "I ask Allah (swt) for Heaven". Imam Sadiq (as) said, "You are already in Heaven. Ask Allah (swt) that He does not remove you from it." 

We asked the Imam (as), "May we be sacrificed for You. We are in this world now." 

Imam (as) said, "Don't you acknowledge/accept Our Imamat?" They said, "Yes". Imam (as) said, "This is the meaning of heaven. The one who accepts our Imamat is in Heaven, so ask Allah (swt) that He does not take it away from you.

[Source: al-Mahasin, Vol. 1, Pg. 161]

و بهذا الإسناد قال أبو عبد الله (عليه الشلام) دياركم لكم جنة و قبوركم لكم جنة للجنة خلقتم و إلى الجنة تصيرون

Abu Abdillah Imam Sadiq (as) said, "Your houses are heaven for you and Your graves are heaven for you. You are created for heaven and you are moving towards heaven."

[Source: Fazail al-Shia - Shaikh Sadooq, Pg. 36]



Don't call Shia's who commit sins as Fasiq (sinner) Fajir (Immoral)!!

زيد قال قلت لابي الحسن موسى (ع) الرجل من مواليكم يكون عارفا يشرب الخمر ويرتكب الموبق من الذنب نتبرأ منه فقال تبرءوا من فعله ولا تبرءوا منه احبوه وابغضوا عمله قلت فيسعنا ان نقول فاسق فاجر فقال لا الفاسق الفاجر الكافر الجاحد لنا الناصب لاوليائنا ابي الله ان يكون ولينا فاسقا فاجرا وان عمل ما عمل ولكنكم تقولون فاسق العمل فاجر العمل مؤمن النفس خبيث الفعل طيب الروح والبدن والله لا ( ماخ د ) يخرج ولينا من الدنيا الا والله ورسوله ونحن عنه راضون يحشره الله على ما فيه من الذنوب مبيض وجهه مستورة عورته امنة روعته لاخوف عليه ولاحزن وذلك انه لا يخرج من الدنيا حتى يصفي من الذنوب اما بمصيبة في مال أو نفس أو ولد أو مرض وادنى ما يصفي به ولينا ان يريه الله رؤيا مهولة فيصبح حزينا لما راى فيكون ذلك كفارة له أو خوفا يرد عليه من اهل دولة الباطل أو يشدد عليه عند الموت فيلقى الله طاهرا من الذنوب امنا روعته بمحمد (ص) وامير المؤمنين (ع) ثم يكون امامه احد الامرين رحمة الله الواسعة التي هي اوسع من ذنوب اهل الارض جميعا وشفاعة محمد (ص) وأمير المؤمنين (ع) ان اخطئة رحمة ربه ادركته شفاعة نبيه وأمير المؤمنين صلى الله عليهما ( صلوات خ د ) فعندها تصيبه رحمة ربه الواسعة


Zaid said, I said to Abu al-Hasan Imam Moosa Kazim (asws), “A man from among those who love/follow You drinks wine and commits Sins, should be disprove/reject (do tabarra) him?

Imam (asws) replied, "Disprove/reject his action and do not disprove/reject him, love him and hate his (wrong) action.

I (the narrator said), "Is it permitted for us that we call him 'Fasiq and Fajir' (sinner and immoral)?"

Imam (asws) said, "No, the Fasiq and Fair and Kafir (sinner, immoral and disbeliever) is the one who denies Us and has enmity (Nasibi) with those who befriend/follow/love Us. Allah (swt) has not allowed for our friends to be Fasiq-Fajir whatever acts he does.

But you say he is Fasiq in actions and Fajir in actions and a believer in his self (Nafs), of evil actions but good soul and body. 

... 

[Source: al-Usool al-Sittah Ashr, Pg. 52, Book of Zaid al-Narasi]