Debate between Shaikh al-Mufeed and Umar

حدث الشيخ أبو علي الحسن بن محمد الرقي بالرملة في شوال من سنة ثلاث وعشرين وأربعمائة عن الشيخ المفيد أبي عبد الله محمد بن محمد بن النعمان (ره) أنه قال:

رأيت في المنام سنة من السنين كأني قد اجتزت في بعض الطرق فرأيت حلقة دائرة فيها ناس كثير، فقلت:

ما هذا؟

قالوا: هذه حلقة فيها رجل يقص.

فقلت: من هو؟

قالوا: عمر بن الخطاب.

ففرقت الناس ودخلت الحلقة، فإذا أنا برجل يتكلم على الناس بشئ لم أحصله فقطعت عليه الكلام، وقلت:

أيها الشيخ أخبرني ما وجه الدلالة على فضل صاحبك أبي بكر عتيق ابن أبي قحافة من قول الله تعالى: (ثاني اثنين إذ هما في الغار)؟ .

فقال: وجه الدلالة على فضل أبي بكر من هذه الآية في ستة مواضع:

الأول: أن الله تعالى ذكر النبي صلى الله عليه وآله وذكر أبا بكر فجعله ثانيه، فقال:

(ثاني اثنين إذ هما في الغار).

والثاني: أنه وضعهما بالاجتماع في مكان واحد، لتأليفه بينهما فقال: (إذ هما في الغار).

والثالث: أنه أضاف إليه بذكر الصحبة ليجمعه بينهما بما يقتضي الرتبة، فقال: (إذ يقول لصاحبه).

والرابع: أنه أخبر عن شفقة النبي صلى الله عليه وآله عليه ورفقه به لموضعه عنده فقال: (لا تحزن).

والخامس: أنه أخبر أن الله معهما على حد سواء ناصرا لهما ودافعا عنهما فقال: (إن الله معنا).

والسادس: أنه أخبر عن نزول السكينة على أبي بكر لأن رسول الله صلى الله عليه وآله لم تفارقه السكينة قط، فقال: (فأنزل الله سكينته عليه)

فهذه ستة مواضع تدل على فضل أبي بكر من آية الغار، لا يمكنك ولا لغيرك الطعن فيها.

فقلت له: حبرت بكلامك في الإحتجاج لصاحبك عنه، وأني بعون الله سأجعل جميع ما أتيت به كرماد اشتدت به الريح في يوم عاصف.

أما قولك: أن الله تعالى ذكر النبي صلى الله عليه وآله وجعل أبا بكر ثانيه، فهو إخبار عن العدد، لعمري لقد كانا اثنين، فما في ذلك من الفضل؟! ونحن نعلم ضرورة أن مؤمنا ومؤمنا، أو مؤمنا وكافرا، اثنان، فما أرى لك في ذكر العدد طائلا تعتمده.

وأما قولك: أنه وصفهما بالاجتماع في المكان، فإنه كالأول لأن المكان يجمع المؤمن والكافر كما يجمع العدد المؤمنين والكفار، وأيضا: فإن مسجد النبي صلى الله عليه وآله أشرف من الغار، وقد جمع المؤمنين والمنافقين والكفار، وفي ذلك قوله عز وجل: (فما للذين كفروا قبلك مهطعين عن اليمين وعن الشمال عزين) وأيضا: فإن سفينة نوح قد جمعت النبي، والشيطان، والبهيمة، والكلب، والمكان لا يدل على ما أوجبت من الفضيلة، فبطل فضلان.

وأما قولك: أنه أضاف إليه بذكر الصحبة، فإنه أضعف من الفضلين الأولين:

لأن اسم الصحبة يجمع بين المؤمن والكافر، والدليل على ذلك قوله تعالى: (قال له صاحبه وهو يحاوره أكفرت بالذي خلقك من تراب ثم من نطفة ثم سواك رجلا) وأيضا: فإن اسم الصحبة تطلق بين العاقل وبين البهيمة، والدليل على ذلك من كلام العرب الذي نزل القرآن بلسانهم، فقال الله عز وجل: (وما أرسلنا من رسول إلا بلسان قومه) أنهم سموا الحمار صاحبا فقالوا:

إن الحمار مع الحمار مطية * فإذا خلوت به فبئس الصاحب وأيضا: قد سموا الجماد مع الحي صاحبا، قالوا ذلك في السيف شعرا:

زرت هندا وذاك غير اختيان * ومعي صاحب كتوم اللسان

يعني: السيف. فإذا كان اسم الصحبة يقع بين المؤمن والكافر، وبين العاقل والبهيمة، وبين الحيوان والجماد، فأي حجة لصاحبك فيه؟!

وأما قولك: أنه قال: (لا تحزن) فإنه وبال عليه ومنقصة له، ودليل على خطئه، لأن قوله: (لا تحزن) نهي وصورة النهي قول القائل: (لا تفعل) لا يخلوا أن يكون الحزن وقع من أبي بكر طاعة أو معصية، فإن كان (طاعة) فإن النبي صلى الله عليه وآله لا ينهى عن الطاعات بل يأمر بها ويدعو إليها، وإن كان (معصية) فقد نهاه النبي صلى الله عليه وآله عنها، وقد شهدت الآية بعصيانه بدليل أنه نهاه.

وأما قولك: أنه قال: (إن الله معنا) فإن النبي صلى الله عليه وآله قد أخبر أن الله معه، وعبر عن نفسه بلفظ الجمع، كقوله: (إنا نزلنا الذكر وإنا له لحافظون) وقيل أيضا في هذا: إن أبا بكر قال: (يا رسول الله حزني على أخيك علي بن أبي طالب ما كان منه) فقال له النبي صلى الله عليه وآله:

(لا تحزن إن الله معنا) أي: معي ومع أخي علي بن أبي طالب عليه السلام.

وأما قولك: أن السكينة نزلت على أبي بكر، فإنه ترك للظاهر: لأن الذي نزلت عليه السكينة هو الذي أيده بالجنود، وكذا يشهد ظاهر القرآن في قوله:

(فأنزل الله سكينته عليه وأيده بجنود، لم تروها) فإن كان أبو بكر هو صاحب السكينة فهو صاحب الجنود، وفي هذا إخراج للنبي صلى الله عليه وآله من النبوة على أن هذا الموضع لو كتمته عن صاحبك كان خيرا، لأن الله تعالى أنزل السكينة على النبي صلى الله عليه وآله في موضعين كان معه قوم مؤمنون فشركهم فيها، فقال - في أحد الموضعين -: (فأنزل الله سكينته على رسوله وعلى المؤمنين وألزمهم كلمة التقوى) وقال في الموضع الآخر: ﴿أنزل الله سكينته على رسوله وعلى المؤمنين وأنزل جنودا لم تروها﴾ ولما كان في هذا الموضع خصه وحده بالسكينة قال: (فأنزل الله سكينته عليه) فلو كان معه مؤمن لشركه معه في السكينة كما شرك من ذكرنا قبل هذا من المؤمنين فدل إخراجه من السكينة على خروجه من الإيمان فلم يحر جوابا وتفرق الناس واستيقظت من نومي


Shaikh Mufeed said: “I saw in my dream that I was walking and found a group of people sitting together. I asked what it was and someone informed me that they are attending a gathering, listening to a man speaking. I asked who it was, and they said it was Umar ibn al-Khattab. So I attend the gathering and that man was speaking about something I couldn’t understand. I interrupted him and said: ‘Can you tell me what virtues does your friend Abu Bakr, Ateeq ibn Abu Quhafah have in this verse: "one of two, when they were in the cave." (9:40)

He said: ‘The virtues of Abu Bakr in the verse you have provided is found in six places:
1) Allah has mentioned the Prophet and mentioned Abu Bakr as the second person, so Allah said: ‘One of the two, when they were in the cave.’
2) Allah has grouped them together by saying ‘They were in the cave’
3) Allah has mentioned that Abu Bakr was the Prophet’s friend in the continuation of the verse: ‘and he said to his companion.’ (9:40)
4) The Prophet showed compassion and care towards Abu Bakr when he said in the verse: ‘Do not grieve.’(9:40)
5) The Prophet said that Allah is with them, thus placing them at the same level that Allah will support them both in the continuation of the verse: "Indeed Allah is with us."(9:40)
6) The Prophet indicated to Abu Bakr that tranquility has been sent down to him, as the Prophet is never indeed of tranquility, in the continuation of the verse: "And Allah sent down his tranquillity upon him." (9:40)

In the above six reasons, this highlights the virtues of Abu Bakr in the verse of the cave, not you nor anyone else can dispute that.’

I said: ‘You have said what you said trying to prove the virtues of your friend, and God willing I will take everything you just said it turn it into dust that flies away during a storm. As for your statement that Allah has made Abu Bakr the second, that only refers to the sheer fact that two people were present in the cave. I swear by my life there were two individuals in the cave, so how’s that indicative of any virtue? Similarly, if there was a believer and a believer, or a believer and a disbeliever, then their number equals to two regardless of their characteristics. As for your statement that Allah has grouped them together by saying ‘they’, it’s like your previous statement because it’s grouping the amount of people present in one place. Take for example the Mosque of the Prophet, peace be upon him and his family. It’s more blessed than the cave, but Allah still grouped the believers, hypocrites and disbelievers in the following verse: "What is [the matter] with those who disbelieve, hastening [from] before you, [O Muhammad], [To sit] on [your] right and [your] left in separate groups." (70:36-37) Also, the ark of Noah had placed the Prophet, Shaytan, lambs, a dog into one group so  rouping together isn’t an indication of one’s virtue, and that dismisses the virtue claim.

As for your statement that Allah has described him as a companion, then this claim is weaker than the previous two because companionship or friendship could be given to a believer and a disbeliever, such as in the following verse: ‘His companion said to him while he was conversing with him, "Have you disbelieved in He who created you from dust and then from a sperm-drop and then proportioned you [as] a man?"(18:37)

Furthermore, even a donkey could be considered a companion or a friend to a particular individual, and to prove that, the Arabs used to always recite poetry, describing the companionship of a donkey to an individual. Not only that, but even swords are considered to be companions of warriors. So, if companionship and friendship could be given to describe a relationship between a believer and disbeliever, a person and his donkey, and a warrior and his sword, then what is the superiority of your friend over this meaning?!

As for your statement that when the Prophet said ‘do not grieve’ is an indication of the Prophet’s compassion and care towards Abu Bakr, the complete opposite is true, as Abu Bakr had committed a sin. The reason for that is because when the Prophet said ‘do not grieve’, it is a direct order to not do a specific act as the grief of Abu Bakr indicated his lack of faith in God. Therefore, Abu Bakr had committed a sin by not having full trust in God, and the Prophet ordered him to not grieve, meaning to have trust in Allah and to stop being hopeless. 

As for your statement that Allah has placed them both together at the same level by saying ‘Allah is with us’, this is referring to the Prophet alone and not Abu Bakr; as in, God is with the Prophet alone. And this meaning has been illustrated in the Quran as well, such as this verse: ‘Indeed, it is We who sent down the Qur'an and indeed, We will be its guardian.’(15:9) And it was also narrated that Abu Bakr said to the Prophet: ‘O’ Prophet, it has upset me what happened to your brother Ali ibn Abi Taleb.’ The Prophet said: ‘Do not be sad as Allah is with us’. As in, Allah is with the Prophet and Ali ibn Abi Taleb.

As for your statement that tranquility has been sent down on Abu Bakr, then it is also false. Because the verse suggested that Allah has sent the tranquility upon the individual who was supported by angels, where it says: ‘And Allah sent down his tranquility upon him and supported him with angels.’ (9:40) So if Abu Bakr is the man who Allah sent tranquility upon then he should also be the man who was supported by the angels, and if
you claim that, then you have disbelieved in the Prophethood of the Prophet. It would have been more wise of you if you didn’t mention this, because Allah has sent down His tranquility upon the Prophet in two places in the Quran where believers accompanied him so they received that tranquility also, such as: ‘But Allah sent down His tranquility upon His Messenger and upon the believers and imposed upon them the word of righteousness.’ (48:26) 
And: ‘Then Allah sent down His tranquility upon His Messenger and upon the believers and sent down soldiers angels whom you did not see.’ (9:26) And when he was alone, Allah gave him tranquility by himself in the verse you’ve quoted: ‘And Allah sent down his tranquility upon him.’ (9:40) So if there was a believer with him in the cave, then Allah would have grouped that believer to include that tranquility just like the two verses I’ve mentioned, so because Abu Bakr was not included in that tranquility, this is evident of his lack of faith. Umar sat speechless and didn’t know how to respond. Everyone began to leave and I woke up."

[Source: al-Ehtejaaj, Vol. 2, Pg. 325]


Note: Translation taken from English translation of the book 'Farahat al-Zahra (sa)' by Abdul Zahraa Abdul Hussain