Imam Ali (as) on the 12th Imam (atfs)

In a very long and detailed tradition Imam Ali (as) describes the incidents that takes place after the passing away of the Holy Prophet (saww) to the martyrdom of Imam Husain (as) and describes the condition of the Muslim Umma during the time of disappearance of the 12th Imam (atfs)....

عن أمير المؤمنين علي بن أبي طالب عليه السلام أنه قال يوما لحذيفة بن اليمان : يا حذيفة لا تحدث الناس بما لا يعملون فيطغوا ويكفروا إن من العلم صعبا شديدا محمله لو حملته الجبال عجزت عن حمله ، إن علمنا أهل البيت يستنكر ويبطل ويقتل رواته ، ويساء إلى من يتلوه بغيا وحسدا لما فضل الله به عترة الوصي وصي النبى صلى الله عليه وآله .
يا ابن اليمان إن النبى صلى الله عليه وآله تفل في فمى وأمر يده على صدري ، وقال : اللهم أعط خليفتي ووصيي وقاضى ديني ومنجز وعدي وأمانتى ووليى وولى حوضى وناصري على عدوك وعدوي ومفرج الكرب عن وجهى ما أعطيت آدم من العلم وما أعطيت نوحا من الحلم ، وما أعطيت إبراهيم من العترة الطيبة والسماحة ، وما أعطيت أيوب من الصبر عند البلاء ، وما أعطيت داود من الشدة عند منازلة الاقران ، وما أعطيت سليمان من الفهم ، لا تخف عن علي شيئا من الدنيا حتى تجعلها كلها بين عينيه مثل المائدة الصغيرة بين يديه ، اللهم أعطه جلادة موسى واجعل في نسله شبيه عيسى ، اللهم إنك خليفتي عليه وعلى عترته وذريته الطيبة المطهرة التي أذهبت عنها الرجس والنجس ، وصرفت عنها ملامسة الشيطان ، اللهم إن بغت قريش عليه وقدمت غيره عليه فاجعله بمنزلة هارون إذ غاب عنه موسى .
ثم قال : يا علي كم من ولدك من ولد فاضل يقتل ، والناس قيام ينظرون لا يغيرون ، فقبحت امة ترى أولاد نبيها يقتلون ظلما ولا يغيرون ، إن القاتل والامر والمساعد الذي لا يغير كلهم في الاثم واللعان مشتركون .
يا ابن اليمان إن قريشا لا تنشرح صدورها ولا ترضى قلوبها ولا تجرى ألسنتها ببيعة علي عليه السلام وموالاته إلا على الكره والعمى والطغيان ، يا ابن اليمان ستبايع قريش عليا ثم تنكث عليه وتحاربه وتناضله وترميه بالعظايم ، وبعد علي يلي الحسن وسينكث عليه ثم يلى الحسين عليه السلام فيقتل فلعنت امة تقتل ابن بنت نبيها ، ولا تعز من امة ولعن القائد لها والمرتب لجيشها .
فوالذي نفس علي بيده ، لا تزال هذه الامه بعد قتل الحسين ابني في ضلال وظلمة وعسفة وجور واختلاف في الدين ، وتغيير وتبديل لما أنزل الله في كتابه وإظهار البدع وإبطال السنن ، واختلاف وقياس مشتبهات ، وترك محكمات حتى تنسلخ من الاسلام ، وتدخل في العمى والتلدد والتسكع مالك يا بني امية ، لا هديت يا بني أمية ومالك يا بني فلان لك الاتعاس ، فما في بني فلان إلا ظالم معتد متمرد على الله بالمعاصي ، قتال لولدى ، هتاك لستر حرمتي ، فلا تزال هذه الامة جبارين يتكالبون على حرام الدنيا ، منغمسين في بحار الهلكات في أودية الدماء حتى إذا غاب المتغيب من ولدي عن عيون الناس وماج الناس بفقده أو بقتله أو بموته ، اطلعت الفتنة ، ونزلت البلية ، وأتيحت العصبية ، وعلا الناس في دينهم ، واجتمعوا على أن الحجة ذاهبة ، والامامة باطلة ويحج حجيج الناس في تلك السنة من شيعة على ونواصبهم للتمكن والتجسس عن خلف الخلف ، فلا يرى له أثر ولا يعرف له خلف .
فعند ذلك سبت شيعة على سبها أعداؤها وغلبت علهيا الاشرار والفساق باحتجاجها ، حتى إذا تعبت الامة وتدلهت ، أكثرت في قولها إن الحجة هالكة ، والامامة باطلة ، فورب على إن حجتها عليها قائمة ماشية في طرقاتها ، داخله في دورها وقصوره ، جوالة في شرق الارض وغربها ، يسمع الكلام ، ويسلم على الجماعة برى ولا يرى إلى يوم الوقت والوعد ونداء المنادي من السماء ذلك يوم سرور ولد علي وشيعة علي عليه السلام


Amirul Mo'mineen Ali (s) one day had said to Huthayfa bin al-Yaman:

"O Huthayfa, do not tell people of what they do not know (understand) lest they become unbelievers. Some of knowledge is difficult and unbearable. Mountains will fail to bear it. Our knowledge (principles), we Ahlul Bayt, will be denied and annulled, the narrators will be killed and whoever mentions something of it, will be harmed offensively. All that is because of envy at the progeny of the Prophet's guardian (s).

O bin al-Yaman, the Prophet (s) has spit in my mouth, passed his hand over my chest and prayed Allah to me by saying: "0 Allah, give my caliph, my guardian, the payer of my debts, the executor of my promises and deposits, my assistant and supporter against Your enemy and my enemy and the reliever of my distresses the knowledge that You have given to Adam, the discernment that You have given to Noah, the magnanimity and good offspring that you have given to Abraham, the patience before calamities that You have given to Ayyoob (Job), the strength that You have given to David when confronting heroes and the understanding that You have given to Solomon.

O Allah, do not hide any thing of this life from Ali until You make it (life) as a small table before him. O Allah, give him the endurance of Moses and make in his progeny a like of Jesus. O Allah, I pray You to be the trustee after me for him and his pure progeny, whom You have kept uncleanness away from and whom you have turned the influence of the Satan away from. O Allah, if Quraysh extorts his right and prefers others to him, then make him as was Aaron to Moses when Moses left him alone."

Then he said to me: "O Ali, many great men of your descendants will be killed before the eyes of people whereas the people will not try to do anything!! Fie on a nation looking at the progeny of its prophet being killed unjustly without trying to change anything. The one, who has ordered of killing, the killer and the one, who sees the killing without trying to change the situation all participate in committing the sin and all are the same in being damned.

O ibn al-Yaman, people of Quraysh will not be pleasant nor will their hearts be contented nor will their tongues be able to pay homage to Ali except unwillingly and lowly. O ibn al-Yaman, Quraysh will pay homage to Ali and then will break the homage, will fight him and will fabricate great lies against him. Then after Ali al-Hasan comes and the same will be done to him then comes al-Husayn, who will be killed by the nation of his grandfather. Damned is a nation that kills the son of its prophet's daughter, damned is the leader and damned is the planner of its offenders. By Him, in Whose hand the soul of Ali is, this umma, after killing my son al-Husayn, will remain in deviation, darkness, tyranny, oppression, disagreement on the religion, changing what Allah has revealed in His Book, spreading heresies, annulling the Sunna, disorder, personal analogies and leaving the clear laws of Alah until this Umma becomes detached from Islam and immerses in confusion and loitering

O Umayyads! May you be not guided! 0 Abbasids! Maycalamities afflict you! Everyone among the Umayyads is unjust and everyone among the Abbasids is offensive, sinful and mutinous against Allah. They will kill my descendants and trespass my honor. The people of this umma will remain arrogants rushing madly upon the impermissible pleasures of this life and immersing in seas of destruction and in valleys of bloods until my son (Imam al-Mahdi) disappears (by the will of Allah) from the sights of people and the people become so confused whether he is lost, killed or is dead. Then sedition will come upon, calamities befall, party spirit appears, people exaggerate in their religion and agree upon that the authority (al-Hujjah) has been gone and the imamate has been annulled.

In that year the pilgrims, whether the followers or the enemies of Ali, will go to hajj just to spy on the existence of the guardian (a1 Hujjah) and to seek any information about him but with no use nor will any news be known about him. There will be no guardian and then the Shia of Ali will be abused by their enemies and will be overcome by the evil and bad people with their protest until the umma becomes so confused and begins to say that al-Hujjah has perished and the imamate has been annulled. By the god of Ali, their authority (al-Hujjah) will remain over the umma walking in its roads, entering into its houses and palaces, roving in the east and in the west, hearing the speech, greeting groups of people and seeing without being seen until the promised time and determined appointment come and then comes the call from the heaven: This is the day that brings forth joy to the descendants of Ali and to the Shia of Ali."

Source: Al-Gaiba – No’mani Pg 70-72 / Bihar Al Anwar Vol. 28 Pg. 70-72
http://www.al-shia.org/html/ara/books/lib-hadis/behar28/a8.html
Comments