You thought you were hidden from Me?


Any incident during the minor occultation (ghaibat al-Sugrah). 

حدثنا محمّد بن إبراهيم بن إسحاق الطالقاني رضي اللّه عنه قال: حدثنا علي بن أحمد الكوفي المعروف بأبي القاسم الخديجي قال: حدثنا سليمان بن إبراهيم الرقي قال: حدثنا أبو محمّد الحسن بن وجناء النصيبي قال: كنت ساجدا تحت الميزاب في رابع أربع و خمسين حجة بعد العتمة و أنا أتضرع في الدعاء، إذ حرّكني محرك فقال: قم يا حسن بن وجناء قال: فقمت فإذا جارية صفراء نحيفة البدن أقول: إنها من أبناء أربعين فما فوقها فمشت بين يدي و أنا لا أسألها عن شي‏ء حتى أتت بي إلى دار خديجة صلوات اللّه عليها، و فيها بيت بابه في وسط الحائط و له درجة ساج يرتقى إليه، فصعدت الجارية و جاءني النداء: اصعد يا حسن، فصعدت فوقفت بالباب فقال لي صاحب الزمان عليه السّلام:

يا حسن أتراك خفيت عليّ، و اللّه ما من وقت كنت في حجك إلا و أنا معك فيه، ثم جعل يعد عليّ أوقاتي فوقعت على وجهي فأحسست بيد قد وقعت عليّ، فقمت فقال لي: يا حسن الزم بالمدينة دار جعفر بن محمّد عليه السّلام، و لا يهمنك طعامك و شرابك و لا ما يستر عورتك، ثم دفع إليّ دفترا فيه دعاء الفرج و صلاة عليه، فقال: بهذا فادع و هكذا صلّ عليّ و لا تعطه إلا محقي أوليائي فإن اللّه عز و جل موفقك فقلت: يا مولاي لا أراك بعدها؟ فقال: يا حسن إذا شاء اللّه 

قال:فانصرفت من حجتي و لزمت دار جعفر بن محمّد عليه السّلام، فأنا أخرج منها فلا أعود إليها إلا لثلاث خصال لتجديد وضوء أو لنوم أو لوقت الإفطار، فأدخل بيتي فأصيب رباعيا مملوء ماء و رغيفا على رأسه عليه ما تشتهي نفسي بالنهار، فآكل ذلك فهو كفاية لي و كسوة الشتاء في وقت الشتاء و كسوة الصيف في وقت الصيف، و إني‏‏ لأدخل الماء بالنهار فأرش البيت و أدع الكوز فارغا و أؤتى بالطعام و لا حاجة لي إليه فأتصدق به لئلا يعلم بي من معي‏


It is narrated from Taliqani from Ali bin Ahmad Kufi from Salman bin Ibrahim Riqqi from Hasan bin Wajna Nasibi that he said:

"I was in my fifty-fourth Hajj and supplicating in prostration under the spout of the Kaaba after Isha prayer. I was lamenting and beseeching when all of a sudden somebody shook me and said: "O Hasan bin Wajna, get up." He said: I got up and saw a slave girl of pale complexion and thin stature. I thought she was more than forty years of age. She began to walk before me. And without asking any questions, I followed her till she reached the house of Her Eminence, Lady Khadija (sa).

There was a room in that house with an open door in the center of the wall. The slave girl went above. I heard a voice calling out: O Hasan, come up. So I went up and stood at the door of the room and His Eminence, the Master of the Time (a.s.) said: "O Hasan, you thought that you were hidden from me? By Allah, I had been with you every time you came for Hajj." Then he described my circumstances.
I fell down unconscious on the face. Then I felt a hand touching me; I got up. He said to me: "Stay in Medina at the house of Jafar bin Muhammad (a.s.) and do not worry about food, water and clothes."

Then he gave me a paper on which were written Dua Faraj and recitations of salutations (salawaat) upon Him. And He said: "Recite this supplication and send salutations (salawaat) upon me in this manner. And do not show this paper to anyone except deserving ones among our Shia. As Allah, the Mighty and Sublime will give you Taufeeq."

I said: "O my master, would I never see you after this?" He replied: "O Hasan, whenever Allah wills, (you will see me)." 

Hasan says: After concluding my Hajj, I went to Medina and stayed at the house of Jafar bin Muhammad (a.s.). I always went to the Masjid and except for three things I did not return to the house. For making ablution, rest and sleep, and for meals. When I entered my room at the time of breaking the fast (Iftar) I found a bowl one-fourth filled with water and upon it was kept a loaf of bread and food that I felt like having that day. I consumed it till satiation. Winter clothes arrived in winter and summer clothes in summer. During the day, I used to enter the water for bathing and sprinkle the water in the house also. I used to take the empty cup and fill it with food and whatever exceeded my needs I gave it away to the poor so that those with me may not come to know of my circumstances.

[Source: Kamal al-Deen - Shaikh Sadooq, Vol. 2, Pg. 443]