Crying on Imam Husain (as)

Hadith 1:

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى بْنِ الْمُتَوَكِّلِ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ الْحِمْيَرِيُّ عَنْ أَحْمَدَ وَ عَبْدِ اللَّهِ ابْنَيْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ الْعَلَاءِ بْنِ رَزِينٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع يَقُولُ‌ أَيُّمَا مُؤْمِنٍ دَمَعَتْ عَيْنَاهُ لِقَتْلِ الْحُسَيْنِ ع حَتَّى تَسِيلَ عَلَى خَدِّهِ بَوَّأَهُ اللَّهُ تَعَالَى بِهَا فِي الْجَنَّةِ غُرَفاً يَسْكُنُهَا أَحْقَاباً وَ أَيُّمَا مُؤْمِنٍ دَمَعَتْ عَيْنَاهُ حَتَّى تَسِيلَ عَلَى خَدَّيْهِ فِيمَا مَسَّنَا مِنَ الْأَذَى مِنْ عَدُوِّنَا فِي الدُّنْيَا بَوَّأَهُ اللَّهُ مَنْزِلَ صِدْقٍ وَ أَيُّمَا مُؤْمِنٍ مَسَّهُ أَذًى فِينَا فَدَمَعَتْ عَيْنَاهُ حَتَّى تَسِيلَ عَلَى خَدِّهِ مِنْ مَضَاضَةٍ أَوْ أَذًى فِينَا صَرَفَ اللَّهُ مِنْ وَجْهِهِ الْأَذَى وَ آمَنَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِنْ سَخَطِ النَّارِ

Narrated with a chain of trustworthy narrators that Imam Ali ibn Husain (عليه السلام) said,

"Whoever among the believers sheds a tear from his eye for the killing of Husain (عليه السلام) until it flows down his cheek, Allah (تعالى) will grant him rooms in Paradise to dwell in for ages. 

And whoever among the believers sheds a tear from his eye until it flows down his cheek for the harm that has befallen Us from our enemies in the world, Allah will grant him a dwelling in place of truth. 

And whoever among the believers is harmed for Our sake and sheds a tear from his eye until it flows down his cheek out of distress or harm for Our sake, Allah will turn away harm from his face and secure him from the wrath of the Fire on the Day of Judgment."

[Source: Thawab al-Amal, Shaikh Sadooq, Vol. 1, Pg. 83]


Hadith 2:

حدثني أبي رحمه الله، عن سعد بن عبد الله، عن أبي عبد الله الجاموراني، عن الحسن بن علي بن أبي حمزة، عن أبيه، عن أبي عبد الله (عليه السلام)، قال: سمعته يقول: إنَّ البكاء والجزع مكروهٌ للعبد في كلِّ ما جزع ما خلا البكاء والجزع على الحسين بن عليّ عليهما السلام ، فإنّه فيه مأجورٌ

Narrated that Abu Abdillah Imam Sadiq (as) said:

"Crying and JAZA* is Makruh for the slaves (of Allah) over any matter except crying and Jaza over Husain ibn Ali (as). For verily in this case he will be rewarded."

[Source: Kamil Az Ziyarat, Chapter. 32, Hadith. 2]

*JAZA (جزع) - uneasiness, restlessness and acting impatiently. Some examples include wearing black clothes and hitting the chests.


Hadith 3:

وحدثني محمد بن جعفر الرزاز، عن خاله محمد بن الحسين الزيات، عن محمد بن إسماعيل، عن صالح بن عقبة، عن أبي هارون المكفوف، قال: قال أبو عبد الله (عليه السلام) في حديث طويل له : ومن ذكر الحسين (عليه السلام) عنده فخرج من عينيه من الدموع مقدار جناح ذباب، كان ثوابه على الله عز وجل، ولم يرض له بدون الجنة

Narrated Abu Abdillah Imam Sadiq (as) said:

"And whoever when Imam Husain (as) is mentioned in his presence and tears come out of his eyes of the size of a fly's wing, his reward will be upon Allah (عز و جل) and Allah will not be pleased with any reward for him otherthan paradise."

[Source: Kamil Az Ziyarat, Chapter. 32, Hadith. 3]


Hadith 4:

 حدثني حكيم بن داود بن حكيم، عن سلمة بن الخطاب، قال: حدثنا بكار بن أحمد القسام والحسن بن عبد الواحد، عن مخول بن إبراهيم، عن الربيع بن منذر، عن أبيه، قال: سمعت علي بن الحسين (عليهما السلام) يقول: من قطرت عيناه فينا قطرة ودمعت عيناه فينا دمعة، بوأه الله بها في الجنة غرفا يسكنها أحقابا

Narrated that Imam Ali ibn Husain (as) said:

"Anyone whose eyes drop tears for Us or whose eyes is filled with tears for Us, Allah will make him live in paradise in rooms that he will inhabit for ages."

[Source: Kamil Az Ziyarat, Chapter. 32, Hadith. 4]


Hadith 5:

وما بكى أحدٌ رَحمةً لنا ولما لقينا إلاّ رحمه الله قبل أن تخرج الدَّمعة من عينه ، فإذا سالَتْ دُموعه على خَدِّه ، فلو أن قطرةً مِن دُموعه سَقَطتْ في جهنَّم لأطْفَئتْ حَرَّها حتى لا يوجد لها حَرٌّ

Narrated that Imam Sadiq (as) said:

"And no one cries sympathizing with Us and what (oppression) was done to Us, but that Allah will have mercy upon him even before a tear comes out of his eye. And if his tears flow down upon his cheek, so a drop of his tears falls into hell it would extinguish its heat until no heat would remain in it."

(Part of a long narration)

[Source: Kamil Az Ziyarat, Chapter. 32, Hadith. 7]


Hadith 6:

وعنه، عن سلمة، عن علي بن سيف، عن بكر بن محمد، عن فضيل بن فضالة، عن أبي عبد الله (عليه السلام)، قال: من ذكرنا عنده ففاضت عيناه حرم الله وجهه على النار

Narrated that Abu Abdillah Imam Sadiq (as) said:

"Whoever when we are mentioned and his eyes overflowed (with tears), Allah makes the fire forbiden for his face."

[Source: Kamil Az Ziyarat, Chapter. 32, Hadith. 12]


Hadith 7:

حدثنا محمد بن إبراهيم بن إسحاق (رحمه الله)، قال: أخبرنا أحمد بن محمد الهمداني، عن علي بن الحسن بن علي بن فضال، عن أبيه، قال: قال الرضا (عليه السلام): مَن تَذَكَّرَ مُصابَنا وبَكى لِمَا ارتُكِبَ مِنّا كانَ مَعَنا في دَرَجَتِنا يَومَ القِيامَةِ . ومَن ذَكَّرَ بِمُصابِنا فَبَكى وأبكى ، لَم تَبكِ عَينُهُ يَومَ تَبكِي العُيونُ . ومَن جَلَسَ مَجلِسا يُحيي فيهِ أمرَنا ، لَم يَمُت قَلبُهُ يَومَ تَموتُ القُلوبُ

Narrated that Imam al-Ridha (عليه السلام) said,

“Whoever remembers Our affliction, and cries for what was committed against Us, will be with Us in Our ranks on the Day of Judgement.

And the one who reminds others of Our affliction, and he cries and makes others cries, his eyes will not cry on the day in which other eyes will be crying (i.e. on the day of Judgement).

And whoever sits in a gathering in which Our affairs/matters (Amr) are enlivened/revived, his heart will not die on the day the hearts die (i.e. on the day of Judgement).”

[Source: al-Amali, Shaikh Sadooq, Pg. 131]


Hadith 8:

From a lengthy narration as narrated from Imam Sadiq (عليه السلام):

وما من عين أحب إلى الله ولا عبرة من عين بكت ودمعت عليه، وما من باك يبكيه الا وقد وصل فاطمة (عليهما السلام) وأسعدها عليه، ووصل رسول الله وادي حقنا

"There are no eyes and tears loved more by Allah than the eyes of those who cry and shed tears over Imam Husayn (عليه السلام). And there is none who cries upon Him, but that He has connected with Fatimah (عليها السلام) and he supported Her upon it, and has connected with the Prophet of Allah (صلى الله عليه وآله) and has fulfilled our rights."

[Source: Kamil al-Ziyarat, Pg. 168]