017: Al-Israa

Chapter: 17, Verse: 9 - Quran guides to the Imam (as)!

حدثنا أحمد بن محمد بن عبد الرحمن المقري ، قال : حدثنا أبو عمرو محمد بن جعفر المقري الجرجاني ، قال ، : حدثنا أبو بكر محمد بن الحسن الموصلي ببغداد ، قال : حدثنا محمد ابن عاصم الطريفي ، قال : حدثنا عباس بن يزيد بن الحسن الكحال مولى زيد بن علي ، قال : حدثني أبي ، قال : حدثني موسى بن جعفر ، عن أبيه جعفر بن محمد ، عن أبيه محمد بن علي ، عن أبيه علي بن الحسين عليهم‌السلام ، قال : الامام منا لا يكون إلا معصوما وليست العصمة في ظاهر الخلقة فيعرف بها ولذلك لا يكون إلا منصوصا. فقيل له : يا ابن رسول الله فما معنى المعصوم؟ فقال : هو المعتصم بحبل الله ، وحبل الله هو القرآن لا يفترقان إلى يوم القيامة ، والامام يهدي إلى القرآن والقرآن يهدي إلى الامام ، وذلك قول الله عزوجل : « إن هذا القرآن يهدي للتي هي أقوم

Narrated Musa bin Jafar (as), from His father Jafar bin Mohammad (as) from His father Mohammad bin Ali (as), from His father Ali bin al-Husain (as), that the Imam (as) said,

"The Imam from Us is not but Infallible (Ma'soom). And the infallibility is not something that can be known from external . And the Imam is not but Mansoos (i.e. established by evidence from textual sources of Quran and Ahadith).

The Imam (as) was asked, "O Son of the Messenger of Allah (saww), "What is meant by 'Infallible'?"

Imam (as) said, "(It means that) The Imam is attached to the rope of Allah (swt). And the rope of Allah (swt) is the Quran. These 2 will separate until of Qayamah. And the Imam guides towards the Quran and the Quran guides towards the Imam. And that is the saying of Allah (azw), 'Surely this Quran guides to that which is most upright' (17:9)"

[Source: Ma'ani al-Akhbar - Shaikh Sadooq, Pg. 122]


Chapter: 17, Verse: 71 - Everyone will be called with their Imam:

حدثنا جعفر بن محمد بن مسرور رضي الله عنه قال: حدثنا الحسين بن محمد بن عامر، عن معلى بن محمد البصري، عن بسطام بن مرة، عن إسحاق بن حسان، عن الهيثم بن واقد، عن علي بن الحسن العبدي، عن سعد بن طريف، عن الاصبغ بن نباتة قال: أمرنا أمير المؤمنين عليه السلام بالمسير إلى المدائن من الكوفة فسرنا يوم الاحد وتخلف عمرو بن حريث في سبعة نفر فخرجوا إلى مكان بالحيرة يسمى الخورنق فقالوا: نتنزه فاذا كان يوم الاربعاء خرجنا فلحقنا عليا عليه السلام قبل أن يجمع، فبينما هم يتغذون إذ خرج عليهم ضب فصادوه فأخذه عمرو بن حريث فنصب كفه وقال: بايعوا هذا أمير المؤمنين فبايعه السبعة وعمرو ثامنهم، وارتحلوا ليلة الاربعاء فقدموا المدائن يوم الجمعة وأمير المؤمنين عليه السلام يخطب ولم يفارق بعضهم بعضا وكانوا جميعا حتى نزلوا على باب المسجد فلما دخلوا نظر إليهم أمير المؤمنين عليه السلام فقال: يا أيها الناس إن رسول الله صلى الله عليه وآله أسر إلي ألف حديث في كل حديث ألف باب لكل باب ألف مفتاح، وإني سمعت الله جل جلاله يقول: "يوم ندعو كل اناس بامامهم" وإني اقسم لكم بالله ليبعثن يوم القيامة ثمانية نفر يدعون بامامهم وهو ضب ولو شئت أن اسميهم لفعلت، قال: فلقد رأيت عمرو بن حريث قد سقط كما تسقط السعفة حياء ولوما

Narrated from Asbagh bin Nabatha who said;

Imam Ali (as) ordered us to emigrate from Kufa to Madaen, so we left Kufa on Sunday. Amro ibn Harith and seven others stayed behind & went to a place called Khoranq which is in Heerah.

They said, "We will amuse ourselves here and move on Wednesday and join Amir al-Momineen Ali (as) before he says the Friday prayers. While they were eating lunch, they saw a lizard. They hunted the lizard and Amro ibn Harith took it by hand, opened his palm and jokingly said, "This is the Amir al-Momineen! Pledge allegiance (Bayyah) to him. Those seven individuals pledged allegiance (Bayyah) to the lizard and Amro ibn Harith himself was the eighth person who pledged allegiance (Bayyah) to the lizard."

They departed on Wednesday night and arrived at Madaen on Friday while Amir al-Momineen (as) was giving the Friday prayer sermon. They did not disperse and were all together until they reached the door of the Mosque. When they came into the mosque, Ali (as) looked at them and said, “O people! Allah's Prophet (saww) disclosed one-thousand narrations to me each of which has one-thousand gates each of which has one-thousand keys. I heard Allah (swt) say, "The day We shall call together all human beings with their (respective) Imams." (17:71) I swear by God that there will be eight people who shall be called with their leader which will be a lizard. I could name them one by one for you if I wish."

Asbaq added, "I saw that Amr ibn Harith had become so sorry and ashamed that he held his head down just like a date palm branch."

[Source: al-Khisaal, Shaikh Sadooq, Pg. 644]


Chapter: 17, Verse: 85 - The Spirit which is with the Imam's (as):

وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَمَا أُوتِيتُم مِّنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا

"They ask thee concerning the Spirit, Say: "The Spirit is from the command of my Lord. And of knowledge it is only a little that is communicated to you." (17:85)

علي بن إبراهيم، عن محمد بن عيسى، عن يونس، عن ابن مسكان، عن أبي بصير قال: سألت أبا عبدالله عليه السلام عن قول الله عزوجل: " يسألونك عن الروح قل الروح من أمر ربي " قال: خلق أعظم من جبرئيل وميكائيل، كان مع رسول الله صلى الله عليه وآله وهو مع الائمة، وهو من الملكوت


Ali ibn Ibrahim has narrated from Muhammad ibn ‘Isa from Yunus from ibn Muskan from abu Basir who has said the following:

"I asked abu ‘Abd Allah (as) about the words of Allah, the Most Holy, the Most High. ‘They ask you about the Spirit. Say, "The Spirit comes by the command of my Lord . . .’" (17:85)

The Imam (as) said, "He is a creature greater than Jibril and Mika’il. He was with the Messenger of Allah and he is present with the Imams (as). He is from the realm of the angels."

[Source: AL-Kafi, Vol. 1 Pg. 273]


علي، عن ابيه، عن ابن أبي عمير، عن أبي أيوب الخزاز، عن أبي بصير قال: سمعت أبا عبدالله عليه السلام يقول: " يسألونك عن الروح قل الروح من أمر ربي " قال: خلق أعظم من جبرئيل وميكائيل، لم يكن مع أحد ممن مضى، غير محمد صلى الله عليه وآله وهو مع الائمة يسددهم، وليس كل ما طلب وجد

Ali has narrated from his father from ibn abu ‘Umayr from abu Ayyub al-Khazzaz from abu Basir who has said the following.

"I heard abu ‘Abd Allah (as) say, ‘They ask you about the Spirit. Say, "The Spirit comes by the command of my Lord . . .’" [17:85]

The Imam (as) said, "He is a creature greater than Jibril and Mika’il. He was not present with anyone before except Muhammad (saww). He is present with the Imams (as). He protects them.. And It is not that whatever is desired is found."

[Source: AL-Kafi, Vol. 1 Pg. 273]