003 - Aali Imraan

Chapter: 3, Verse: 31 - Is Deen anything by Love?

العياشي: عن زياد، عن أبي عبيدة الحذاء، قال: دخلت على أبي جعفر (عليه السلام)، فقلت: بأبي أنت وأمي، ربما خلا بي الشيطان فخبثت نفسي، ثم ذكرت حبي إياكم، وانقطاعي إليكم فطابت نفسي، فقال (عليه السلام): يا زياد، ويحك، وما الدين إلا الحب، ألا ترى إلى قول الله تعالى: إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ‏

Narrated from Ziyad, from Abi Ubaydah al-Khaza, who said;

"I come to Abi Jafar (as) and said, "May my father and mother be sacrificed for you, Some times the Satan over comes me making my self (nafs) malacious(evil), then I remember my love for You and cut off myself (from him) (and come) towards You and my self (Nafs) is cured. Then Imam (as) said, "O'Ziyad, Woe be to you, And what is Deen but Love. Have you not seen the saying of Allah (swt), "(Say) If you love Allah (swt), follow Me, Allah (swt) will love you." [3:31]

[Source: Tafseer al-Ayyashi, Vol.1, Pg. 167, Hadees no. 25]

Note: This narration is a motivation for all to over come the satan and move away from Sins.

Chapter: 3, Verse: 42 - Fatema Zahra (sa) of greater status than Maryam (sa)

وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَىٰ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ

"Behold! the angels said: "O Mary! Allah hath chosen thee and purified thee- chosen thee above the women of all nations." [3:42]

وبهذا الاسناد قال : حدثنا أحمد بن زياد بن جعفر الهمداني ، قال : حدثنا علي بن إبراهيم بن هاشم ، قال : حدثنا جعفر بن سلمة ، قال : حدثنا إبراهيم بن محمد الثقفي ، عن إبراهيم بن موسى بن اخت الواقدي ، قال : حدثنا أبو قتادة الحراني ، عن عبد الرحمان بن العلا الحضرمي ، عن سعيد بن المسيب ، عن ابن عباس قال : ان رسول الله ( صلى الله عليه وآله ) كان جالسا ذات يوم وعنده علي وفاطمة والحسن والحسين ( عليهم السلام ) فقال : اللهم إنك تعلم ان هؤلاء أهل بيتي وأكرم الناس علي ، فاحبب من يحبهم وابغض من يبغضهم ووال من والاهم وعاد من عاداهم واعن من أعانهم ، واجعلهم مطهرين من كل رجس معصومين من كل ذنب وأيدهم بروح القدس منك .

ثم قال ( صلى الله عليه وآله ) : يا علي أنت إمام امتي وخليفتي عليها بعدي وأنت قائد المؤمنين إلى الجنة ، وكأني أنظر الى ابنتي فاطمة قد أقبلت يوم القيامة على نجيب من نور ، عن يمينها سبعون ألف ملك وعن شمالها سبعون ألف ملك وبين يديها سبعون ألف ملك وخلفها سبعون ألف ملك ، تقود مؤمنات امتي إلى الجنة ، فأيما امرأة صلت في اليوم والليلة خمس صلوات وصامت شهر رمضان ، وحجت بيت الحرام وزكت مالها وأطاعت زوجها ووالت عليا بعدي دخلت الجنة بشفاعة ابنتي فاطمة ، وانها سيدة نساء العالمين ، فقيل : يارسول الله هي سيدة نساء عالمها ؟

فقال عليه وآله السلام : ذاك لمريم بنت عمران ، فأما ابنتي فهي سيدة نساء العالمين من الأولين والآخرين ، وانها لتقوم في محرابها فيسلم عليها سبعون ألف ( ملك ) من الملائكة المقربين ، وينادونها بما نادت به الملائكة مريم فيقولون : يا فاطمة ! ان الله اصطفاك وطهرك واصطفاك على نساء العالمين .

ثم التفت إلى علي ( عليه السلام ) فقال : يا علي ! ان فاطمة بضعة مني ، ونور عيني وثمرة فؤادي ، يسوؤني ما ساءها ويسرني ما سرها ، وانها أول لحوق يلحقني من أهل بيتي فأحسن إليها بعدي ، واما الحسن والحسين فهما ابناي وريحانتاي وهما سيدا شباب أهل الجنة ، فليكونا عليك كسمعك وبصرك .

ثم رفع ( صلى الله عليه وآله ) يديه إلى السماء فقال : اللهم اني اشهد ( ك ) أني محب لمن أحبهم ومبغض لمن أبغضهم ، وسلم لمن سالمهم وحرب لمن حاربهم ، وعدو لمن عاداهم وولي لمن والاهم

With the previous chanin of narrators: Ahmed bin Ziyad bin Jaafar Al-Hamdani, from Ali bin Ibrahim bin Hashim. from Jaafar bin Salmah. from Ibrahim bin Mohammad Al-Thaqafi. from Ibrahim bin Musa. from Abu Qotadah Al-Harrani. from Abdul Rahman bin Ala Al.Hazrami. from Saeed bin Musayeb. from Ibnh Abbas, who said:

The Messenger of Allaht (saww) was with Ali, Fatema, Hasan, and Husain (as) one day when he said:

O Allah! You know that they are my family and they are the most honourable people in my eyes. O Allah! Love those who love them, and hate those who hate them. Befriend their friends, antagonize those who antagonize them, and support those who support them. O Allah! Purify them from any uncleanliness; make them infallible and support them with the Holy Spirit.

Then the Prophet (saww): said:

O Ali! You are the Imam of my nation, you are my caliph on my nation after me, and you will lead the believers to Paradise.

It is as if l can see my daughter, Fatema, on the Day of Judgement. She will be brought on a platform made of light. There will be seventy thousand angels to her right, seventy thousand angels to her left, seventy thousand angels in front of her, and seventy thousand angels behind her, and she will be leading the (female) believers of my nation to Paradise.

Every woman who prays five times a day, fasts in the month of Ramadhan, goes to Elajj, pays Zakaat, obeys her husband, and accepts the Wilayat of Ali after me will enter Paradise with the intercession of my daughter.

Fatema is the Master of All of the Worlds' Women. People asked, "Is she the master of the women of her time?"

The Prophet (saww) replied replied: "Maryam was the master of the women of her time. My daughter, fatema, is the Master of All of the World's Women from the first to the last. Every time she stands in her mihrab for prayers, seventy thousand high-ranked angels come and say Salaam to her.

The angels call out to her, 'O Fatema! "Verily, Allah has chosen you, and purified you, and chosen you above all the women of the worlds" (3:42), which is the same way the angels used to call Maryam.

Then the Prophet (saww) looked at Ali and said:

O Ali! Fatema is a piece of my flesh, she is the light of my eyes, and she is the apple of my heart. That which saddens her saddens me, and that which pleases her pleases me. She is the first one (from my family) who will join me, so treat her with kindness after me.

As for Hasan and Husain, they are my sons and my flowers. They are the Masters of the Youth of Paradise, so treat them like you would treat your eyes and ears.

Then the Prophetes raised his hands toward the sky and said:

O Allah! I testify that I love those who love them. I hate those who hate them. I am at peace with those who are at peace with them. I fight those who fight them. I am the enemy of their enemies, and I am the friend of their friends.'

[Source: Bisharatul Mustafa Le Shiyyat-e-Mustafa, Chapter. 4, Hadees. 89]


Chapter: 3, Verse: 102 - Fearing Allah (swt) as He shoud be?

ابن شهر آشوب: عن تفسير وكيع، حدثنا سفيان بن مرة الهمداني، عن عبد خير، قال: سألت علي بن أبي طالب (عليه السلام) عن قوله تعالى: اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ‏ (٣) ، قال: «والله ما عمل بها غير أهل بيت رسول الله (صلى الله عليه وآله)، نحن ذكرنا الله فلا ننساه، ونحن شكرناه فلن نكفره، ونحن أطعناه فلم نعصه، فلما نزلت هذه قالت الصحابة: لا نطيق ذلك، فأنزل الله تعالى: فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ

Narrated that Imam Ali (as) was asked about the saying of Allah (swt), "Fear Allah as He should be feared" (3:102)

Imam Ali (as) replied, "By Allah (swt), None has acted upon this except the AhlulBayt (as). We remember Allah (swt) and have not neglected Him and We have thanked Him and have never been ungrateful to Him and We have obeyed Allah and have never disobeyed Him."

And when this verse was revealed the Prophets companions said, We are not capable to act upon this, hence Allah (swt) revealed the verse, "Fear Allah as much as you are able to" (64:16)

[Source: al-Manaqib, Ibn Shahr Aashoob Vol. 2, Pg. 177]

Chapter: 3, Verse: 103 - Unity upon Wilayat of Aale Mohammad (as)

في رواية أبي الجارود عن أبي جعفر عليه السلام في قوله: { ولا تفرقوا } قال: إن الله تبارك وتعالى علم أنهم سيفترقون بعد نبيهم ويختلفون فنهاهم عن التفرق كما نهى من كان قبلهم فأمرهم أن يجتمعوا على ولاية آل محمد عليهم السلام ولا يتفرقوا

Narrated Abu Jarood from Abi Jafar Imam Baqir (as) about the words of Allah (swt), "And do not be divided" [3:103],

Imam (as) said, "Verily Allah (swt) knew that they (the community) would divide after their Prophet (saw) and would differ amongst themselves, so He forbid them from being divided like he forbid the ones before them and ordered them to gather upon the Wilayah of Aal-e-Mohammad (as) and not be divided."

[Source: Tafseer al-Qummi, Vol. 1, Pg. 108]

Chapter: 3, Verse: 157 - The path/cause of Allah (swt)

أبي رحمه‌الله قال : حدثنا سعد بن عبد الله ، عن محمد بن الحسين عن محمد بن سنان ، عن عمار بن مروان ، عن المنخل ، عن جابر ، عن أبي جعفر عليه‌السلام قال : سألته عن هذه الآية في قول الله عزوجل : « ولئن قتلتم في سبيل الله أو متم » قال : فقال : أتدري ما سبيل الله؟ قال : قلت : لا والله إلا أن أسمعه منك. قال : سبيل الله [ هو ] علي عليه‌السلام وذريته ، [ وسبيل الله ] من قتل في ولايته قتل في سبيل الله ، ومن مات في ولايته مات في سبيل الله

From Abi Jafar Imam Mohammad Baqir (as):

I asked the Imam about the saying of Allah (swt), "And if you are killed in the path (sabeel) of Allah or you die" (3:157)

Imam (as) said, "Do you understand what is the path of Allah (swt)"?

I (narrator) said, "No, By Allah (swt)!, untill I hear it from You".

Imam (as) said, "Path of Allah (swt) is Ali (as) and His Progeny (as). And whoever is killed in the Wilayah of Imam Ali (as) is the one killed in the path of Allah (swt) and the one who dies in his Wilayah is the one who dies in the path of Allah (swt)"

[Source: Ma'ani al-Akhbar, Shaikh Sadooq, Pg. 167]

Chapter: 3, Verse:162 - High stations near Allah (swt) due to Wilayat and Recognition of the Imams

محمد بن يعقوب: عن علي بن محمد، عن سهل بن زياد، عن ابن محبوب، عن هشام بن سالم، عن عمار الساباطي، قال: سألت أبا عبد الله (عليه السلام) عن قول الله عز وجل: أَ فَمَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَ اللَّهِ كَمَنْ باءَ بِسَخَطٍ مِنَ اللَّهِ وَمَأْواهُ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ* هُمْ دَرَجاتٌ عِنْدَ اللَّهِ‏ .

فقال: «الذين اتبعوا رضوان الله هم الأئمة، وهم- والله، يا عمار- درجات للمؤمنين، وبولايتهم ومعرفتهم إيانا يضاعف الله لهم أعمالهم، ويرفع الله لهم الدرجات العلا»

Narrated by Ammar al-Sabati who said,

I asked Abu Abdillah Imam Sadiq (asws) about the saying of Allah (swt), "Is he who follows Allah’s pleasure like him who earns Allah’s displeasure and whose refuge is hell, an evil destination? They have ranks with Allah" (3:162-163)

Imam Sadiq (as) said, "Those who follow the pleasure of Allah (swt) are the Imams (as). And by Allah (swt) O' Ammar, the ranks are for the believers and due to their Wilayat and Marefat (recognition) of Us, Allah (swt) increases their deeds and raises them to higher ranks"

[Source: al-Kafi, Vol. 1, Kitab al-Hujjah, Ch. 108, H. 84]

The same hadith as above is found in Tafseer al-Ayyashi and it further has the following in addition.

وأما قوله، يا عمار: كَمَنْ باءَ بِسَخَطٍ مِنَ اللَّهِ‏ إلى قوله: الْمَصِيرُ فهم والله الذين جحدوا حق علي ابن أبي طالب (عليه السلام) وحق الأئمة منا أهل البيت، فباءوا بذلك بسخط من الله»

Imam Sadiq (as) further says, "O' Ammar, as for the saying of Allah (swt), "Like him who earns Allah's displeasure and whose refuge is hell, an evil destination" (3:162) They by Allah (swt) are those who rejected the right of Ali ibn Abi Talib (as) and the right of the Imam's (as) from Us, the AhlulBayt (as) and as a result they earned Allah's displeasure"

[Source: Tafseer al-Ayyashi, Vol. 1, Pg. 205]

Chapter: 3, Verse: 170 - Rejoicing for the Believers

محمد بن يعقوب: بإسناده عن الحسن بن محبوب، عن الحارث بن محمد بن النعمان، عن بريد العجلي، قال: سألت أبا جعفر (عليه السلام) عن قول الله عز وجل: وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلا هُمْ يَحْزَنُونَ‏ .

قال: «هم والله شيعتنا حين صارت أرواحهم في الجنة، واستقبلوا الكرامة من الله عز وجل، علموا واستيقنوا أنهم كانوا على الحق وعلى دين الله جل ذكره، فاستبشروا بمن لم يلحقوا بهم من إخوانهم من خلفهم من المؤمنين‏ أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلا هُمْ يَحْزَنُونَ‏ »

Narrated from Burayd al-Ajaly who said:

I asked Abu Jafar Imam Baqir (as) about the saying of Allah (swt), "And they rejoice for the sake of those who, (being left) behind them, have not yet joined them, that they shall have no fear, nor shall they grieve" (3:170)

The Imam (as) said, "By Allah (swt), these are Our Shias, when their souls will arrive in the Paradise, and they will be Welcomed honourably from Allah (swt), they would come to know and be convinced that they were upon the Truth, and upon the Religion of Allah (swt) and they will rejoice for those whom they had left behind from their brethren from the Believers. There would be no fear to come upon them, nor would they be in any grief."

[Source: al-Kafi, Vol. 8, Pg. 156]